تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است برخورد با تخلیه فاضلاب در کشف‌رود تا پایان اردیبهشت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط پاک قرار گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) محدودیت ترافیکی بولوار ابوطالب به سمت چهارراه احمدآباد به دلیل نشست زمین در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اجرای عملیات رفع خطر محل فرونشت بولوار کلاهدوز مشهد + فیلم و تصاویر بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد
سرخط خبرها

خاطره‌سازی مدیریت شهری مشهد برای روزه اولی‌ها

  • کد خبر: ۱۰۵۱۵۴
  • ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۵
خاطره‌سازی مدیریت شهری مشهد برای روزه اولی‌ها
روایت شهرآرا از ویژه برنامه «حوالی بهشت» که نخستین روزه دختران و پسران مشهدی را خاطره انگیز کرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ بدون شک نخستین تجربه روزه داری برای هرکسی خاطره انگیز است؛ دختران نه ساله و پسران پانزده ساله که تکلیف بر آن‌ها واجب شده است، مشتاقانه همچون بزرگ تر‌ها روزه کامل می‌گیرند تا وجه تازه‌ای از عبودیت و بندگی را تجربه کنند. در این مسیر برخی نهاد‌های فرهنگی با برگزاری برنامه‌هایی تلاش می‌کنند خاطره زیبایی از روزه داری را برای دختران و پسران مکلف برجای بگذارند.

برپایی جشن‌های «حوالی بهشت» در همین راستاست که به همت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد اجرایی شده است. «حوالی بهشت» که از ۲۵ فروردین شروع شده برنامه‌ای است که ویژه روزه اولی‌های پسر و دختر مشهدی باهدف تشویق، آشنایی و انس با ماه مبارک رمضان در مساجد و حسینیه‌های محوری مناطق سیزده گانه مشهد برگزار می‌شود.

خاطره سازی برای روزه اولی‌ها

حسین باغگلی، معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد، در تشریح این برنامه می‌گوید: تجربه اولین روزه در زندگی کودکان و نوجوانان از اهمیت زیادی برخوردار است. پس برای جذاب‌تر کردن این تجربه به آگاهی بیشتر والدین و کودکان نیاز است. درواقع این وظیفه ماست که از اولین تجربه‌های دینی کودکان خود که با سختی نخوردن و نیاشامیدن نیز همراه است، خاطرات شیرینی بسازیم.

او ادامه می‌دهد: کودکانی که به سن تکلیف می‌رسند توانایی تحمل کمی گرسنگی یا تشنگی را تا حد زیادی دارند، اما لازم است آن‌ها را تشویق کنیم تا شیرین‌تر روزه بگیرند. براین اساس ۵۰ جشن با عنوان «حوالی بهشت» ویژه روزه اولی‌ها از ۲۵ فروردین در مشهد کلید خورده است.

به گفته معاون شهردار این جشن‌ها به منظور ایجاد یک خاطره شیرین از ماه مبارک رمضان برای دختران و پسران روزه اولی برپا می‌شود. او می‌گوید: میهمانی روزه اولی برای دختران نه سال و پسران پانزده سال است که پسران می‎ توانند به همراه پدر و دختران به همراه مادر خود در جشن حضور پیدا کنند.

خاطره‌سازی مدیریت شهری برای روزه اولی‌ها

جشنی برای ۵ هزار  روزه اولی مشهد

باغگلی ادامه می‌دهد: ۴۸ ساعت پس از آنکه تبلیغات محیطی و شهری این طرح آغاز شد ظرفیت مخاطبان برنامه تکمیل شد و ۳ هزار و صد دختر و هزارو ۹۰۰ پسر روزه اولی در آن ثبت نام کردند.

رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد درباره روند این میهمانی بیان می‌کند: با حضور پدر‌ها در کنار پسرانشان و دختران در کنار مادران، تعداد ۱۰ هزار مخاطبی که قرار بود در این طرح خدمت رسانی شوند، تکمیل شده است.

او می‌گوید:مخاطبانی که کارت دعوت دریافت می‌کنند برای نماز در مسجد محوری منطقه خود حاضر خواهند شد. بعد از اقامه نماز با افطاری ساده‌ای در خدمت روزه اولی‌ها خواهیم بود و در ادامه نیز یک جنگ شادی همراه با سرود و مسابقه و برنامه‌های جذاب اجرا و یک بسته فرهنگی به روزه اولی‌ها اعطا خواهد شد.

برگزاری ۵۰ جشن تا ۱۸ رمضان

باغگلی می‌گوید: در هر منطقه ۳ تا ۵ مسجد برای برگزاری جشن اعلام آمادگی کرده اند که تا امروز ۱۴ برنامه برگزار شده و ۳۶ برنامه دیگر نیز تا قبل از شب‌های قدراجرا خواهند شد.

خاطره‌سازی مدیریت شهری برای روزه اولی‌ها

جشنی برای اُنس بیشتر با روزه

حمید صادقی، مدیر فرهنگ سرای کودک و آینده شهرداری مشهد، در توضیح این طرح می‌گوید: معاونت‌های فرهنگی مناطق شهرداری مشهد، مساجد فعال خودشان را به دبیرخانه طرح در فرهنگ سرای کودک و آینده معرفی کردند که بعد از بررسی توسط کارشناسان، نخستین فراخوان برای روزه اولی‌های منطقه ۲ ارسال شد که ۱۵۰ تن از دختران محله اسماعیل آباد به همراه مادرانشان در نخستین جشن «حوالی بهشت» شرکت کردند.

او ادامه می‌دهد: جشن روزه اولی هادر فضایی شاد و خاطره انگیز برگزار می‌شود تا ضمن تشویق نوجوانان به روزه داری، زمینه آشنایی و انس هرچه بیشتر کودکان و نوجوانان با مسائل و احکام روزه و ماه مبارک رمضان نیز فراهم آید.

مدیر فرهنگ سرای کودک و آینده در تشریح جزئیات هر جشن می‌گوید: در این جشن نکاتی آموزشی با موضوعات تربیتی و تغذیه در قالب سخنرانی ارائه می‌شود. ضمن اینکه جایگاه والای ماه مبارک رمضان و تأثیر اعمال ارزشمند آنان در سعادت انسان نیز در قالب نمایش‌های طنز آموزش داده می‌شود و در پایان نیز با هدایایی حضورشان در جمع روزه داران ماه بندگی را گرامی می‌داریم.

خاطره‌سازی مدیریت شهری برای روزه اولی‌ها

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->